Nederlanders willen passie zien op het terras

Nederlanders willen passie zien op het terras

In Nieuws by skorevaar

Gezellige sfeer belangrijkst in horeca mits personeel gasten met rust laat

Over de hele wereld houden we van passie. Naast Brazilië en Mexico blijken we met name in Nederland passie voor wat we doen belangrijker te vinden dan een behoorlijk salaris. Voor de meeste Nederlanders betekent passie dan ook toewijding, waar het voor Amerikanen, Engelsen en Australiërs toch vooral voor liefde staat. Wellicht verklaart dit waarom Nederlanders van horecapersoneel een zichtbare passie voor hún beroep waarderen. Passie blijkt een kwaliteit die we sterk op prijs stellen in een goede barman of ober. Die zien we in de Nederlandse horeca echter niet terug: slechts één op de vier denkt dat horecamedewerkers echt passie voelen voor het werk dat ze doen. Dit toont internationaal onderzoek naar passie aan, uitgevoerd in opdracht van Licor 43.

Horeca moet gezellig, maar laat gasten met rust

Licor 43 heeft een wereldwijde studie uitgevoerd om te onderzoeken wat consumenten wereldwijd waarderen in de horeca, en vooral in horecapersoneel. Gezelligheid blijkt typisch Hollands: 1 op de 3 Nederlanders vindt een fijne sfeer het meest belangrijk wanneer zij een bar, restaurant of club bezoeken. Dit is belangrijker dan de kwaliteit van het eten en drinken (28%) en eerlijke prijzen (21%). In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje draait het vooral om de kwaliteit, terwijl Australiërs met name kijken naar een goede prijs. Wordt gevraagd welke kwaliteiten we het meest waarderen in bar- en bedieningspersoneel, dan staat in Nederland een verrassend aspect op nummer één: we waarderen bovenal horecamedewerkers die weten wanneer ze je met rust moeten laten. Daarna volgen een vriendelijke houding en het tonen van passie als belangrijkste kwaliteiten.

Belang van passie in horeca is groot

Terwijl 75% van de Nederlanders het belangrijk vindt dat zij worden bediend door iemand met passie voor het vak, is slechts 41% van mening dat bar- en bedieningspersoneel daadwerkelijk passie laat zien tijdens het werk. Bijzonder als je dit vergelijkt met het geluid dat professioneel barpersoneel laat horen: maar liefst 96% is gepassioneerd over hun werk. Daarbij geeft nog eens 94% te houden van hun baan en hun passie tentoon te stellen door oprecht contact te maken met gasten (74%), vriendelijk en opgewekt te zijn (63%) en door een diepgaande kennis van eten en drinken te delen (52%). Een investering in goed personeel is binnen de horecasector cruciaal: maar liefst 68% van de Nederlanders die een slechte ervaring hebben met een barman of ober komen daarna nooit meer terug. Het meest ergerlijke gedrag volgens Nederlandse gasten? Onvriendelijk of onbeschoft gedrag staat met stip op één. Ook arrogantie en negeren van klanten wordt als vervelend ervaren.

Zoektocht naar meest gepassioneerde horecatijger

Licor 43, met Spaanse passie in het DNA, heeft vanuit de bevindingen de missie op zich genomen om passie voorop te stellen in horeca overal ter wereld. Tijdens een internationale wedstrijd gaat het merk op zoek naar de meest energieke en toegewijde horecatijger ooit. Daarbij zal het niet draaien om ingewikkelde cocktails met spectaculaire ingrediënten of om de acrobatische wijze waarop deze cocktails worden geshaket. Geen enkele wedstrijd richtte zich eerder op de social skills, die in een goede bartender minstens zo belangrijk zijn als hun shake skills. Voor de allereerste keer draait het nu juist met name om doorzettingsvermogen, persoonlijkheid en natuurlijk passie. In oktober strijden de finalisten uit elk deelnemend land in Barcelona tegen elkaar, waarna Licor 43 ons kennis laat maken met de meest passionele bartender ter wereld.


Over het onderzoek

Kantar Millward Brown heeft in opdracht van Licor 43 in mei 2017 onafhankelijk onderzoek uitgevoerd onder 1.350 respondenten in negen landen: Australië, Brazilië, Duitsland, Mexico, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden. De respondenten zijn geselecteerd op leeftijd (vanaf de wettelijke toegestane leeftijd om alcohol te drinken tot 65), verdeeld over 50% mannen en 50% vrouwen. Alle respondenten drinken minstens één keer per maand alcohol en hadden op de tijd van het afnemen van het onderzoek in de drie maanden daarvoor minstens één keer een horecagelegenheid (club, restaurant of bar) bezocht. Licor 43 heeft in aanvulling een vragenlijst gedeeld met studenten en alumni van de European Bartender School. In totaal hebben 451 professionele bartenders deze vragenlijst beantwoord.

Over Licor 43

Licor 43 Original is een Spaanse premium likeur en wordt gemaakt op basis van een familierecept dat is geïnspireerd op een eeuwenoude elixer met 43 geheime ingrediënten, Liquor Mirabilis. De naam van de likeur verwijst naar deze 43 ingrediënten, waaronder citrusvruchten en kruiden met accenten van vanille en karamel. Stuk voor stuk afkomstig zijn uit het Middellandse Zeegebied en zorgvuldig geselecteerd. Tot op de dag van vandaag wordt Licor 43 Original alleen in het Spaanse Cartagena geproduceerd. Door dit familierecept en de zeer geavanceerde productiemethode waarbij expertise, tijd en temperatuur een cruciale rol spelen, is Licor 43 Original een uniek en zeer gewaardeerde drank. Voor meer informatie zie www.licor43.nl.

Licor 43 Orochata

Licor 43 Orochata is een lichte, zijdezachte likeur. Het bevat Licor 43 Original en is geïnspireerd op de regionale specialiteit Horchata van aardamandelmelk, kaneel en citrus. Licor 43 Orochata heeft een plantaardige basis en biedt een unieke smaakbeleving. Met deze innovatieve samenstelling brengt Licor 43 een geheel nieuwe drank in de likeurencategorie. Door haar lichte karakter is Licor 43 Orochata een ideaal aperitief. Koel Licor 43 Orochata, schud daarna de fles en schenk het over ijs: eenvoudig en overheerlijk!